Biotehnoloogia rahvusvahelises meedias 2002 - 37. nädal (09.09-15.09)

Esimene biopacemaker
Kiilaspäisuse vastu võib aidata geeniteraapia
Visualiseeriti BRCA2 kodeeritav valk
Kaks uurimisrühma kirjeldavad tüvirakkude geeniekspressiooni
Väike ja kiire geneetilise testimise seade
USA seadusandjad arutlevad geneetilise diskrimineerimise üle
Teadlased pärssisid geenid, mis põhjustavad emakakaela vähki

Esimene biopacemaker
Ameerika teadlased on geeniteraapia abil modifitseerinud merisea südamerakke, et need teeksid ära nn pacemakeri ehk südame rütmi tagava seadme töö. Johns Hopkinsi Ülikooli teadlastest koosnenud töörühm loodab, et varsti on võimalik samasugust tehnikat rakendada ka inimestel. Katsealustel merisigadel piisas südamerütmi normaliseerimiseks
vähem kui ühe protsendi südamerakkude funktsiooni korrigeerimisest. Teadlased kirjeldavad esimest nn biopacemakerit ajakirjas Nature. Südame rütmi hoiavad spetsiaalsed rakud, mis elektriimpulssidega tekitavad südame kontraktsiooni. Vanuse või haiguse tagajärjel rütmi kontrollivad rakud kaovad, mistõttu tekib vajadus simulaatori (pacemaker) järele.
Gene Therapy Creates Natural Pacemaker (HealthScoutNews) 12.09.02

Kiilaspäisuse vastu võib aidata geeniteraapia
Geeniteraapia abil loodud rohekalt kiirgava karvkattega hiired võivad tähendada esimest sammu võitluses kiilaspäisuse vastu ja ehk isegi pöördumatult juuste värvi muutmise võimalust lähitulevikus. Teadlastel õnnestus viia meduusi geen hiire karvanääpsudesse, mis põhjustas spetsiaalse valguse all rohekalt kiirgavate karvade kasvu. Firma AntiCancer, Inc. korraldatud eksperimendi, mis avalikustati ajakirjas Proceedings of the National Academy of Sciences, käigus võeti hiirelt nahk, mida töödeldi ning seejärel siirdati teisele hiirele. Koostöös Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi ja Jaapani Kitasato Ülikooli teadlastega töötati välja meetod, kuidas viia geenid karvanääpsudesse. Firma eesmärgiks on ravida juuksekaotust, mille põhjustab vähivastane kemoteraapiaravi.

Green Glowing Mice May Mean Gene Therapy for Hair (Reuters), 12.09.02

Visualiseeriti BRCA2 kodeeritav valk
Teadlased on astunud sammu rinnavähi uurimisel. Olgugi, et see ei paranda haiguse ravivõimalusi, selgitab see rinnavähi tekkemehhanismi. Dr Nikola Pavletich (Memorial Sloan-Kettering Cancer Center) visualiseeris koos kolleegidega geeni BRCA2, mis suurendab muteerunud kujul rinnavähi tekkimise riski. Kasutades röntgenkristallograafiat konstrueeris uurimisrühm umbes veerandi geeni kodeeritavast valgust. Mudelit analüüsides leiti, et valk toimib muteerunud rakkude parandajana.

A Landmark Breast Cancer Find (Wired News), 12.09.02

Kaks uurimisrühma kirjeldavad tüvirakkude geeniekspressiooni
Kaks teadlaste rühma on identifitseerinud hulga geene, mis arvatavasti selgitavad tüvirakkude olemust. Tüvirakud on rakud, mis on võimelised arenema erinevateks kudedeks. Tüvirakke leidub kõige enam embrüotes, kuid ka teatud täiskasvanud kudedes nagu näiteks luuüdis. Hoolimata suurest potentsiaalist haiguste ravimises, pole tüvirakkude geneetikast palju teada.
Dr. Douglas A. Meltoni (Howard Hughesi Meditsiiniinstituut, Harvardi Ülikool) juhitud uurimisrühm leidis hiire kolme erinevat tüüpi tüvirakke uurides 216 geeni, mis olid kõigis "sisse lülitatud" ehk väga aktiivsed. Ajakirja Science 12. septembri võrguversioonis ilmunud ülevaates öeldakse, et "need geenid arvatavasti selgitavad tüvirakkude põhiomadusi," mis teevad nad eriliseks. Meltoni sõnul on leitud geenid arvatavasti seotud organismi võimega taastada kudesid. Meltoni arvates võib geenide lähemal uurimisel leida võimalusi, kuidas eraldada tüvirakke teistest organismi kudedest.
Teises uurimuses leiavad Princetoni Ülikooli teadlased, et sarnaselt hiirtele on ka inimeste tüvirakkude geneetiline ehitus sarnane. Uurimuse käigus võrreldi hiire ja inimese tüvirakke ning leiti, et neis ekspresseeruvad suures osas samad geenid. Teadlaste arvates võib hiire ja inimese tüvirakkude sarnasus viidata molekulaarsele ülesehitusele, mis on aluseks erinevate tüvirakkude sarnasele funktsioneerimisele.

Genes Key to Stem Cells' 'Stemness' Identified (Reuters Health), 13.09.02

Väike ja kiire geneetilise testimise seade
Birti firma LGC Ltd, lubab turule tuua kingakarbi suuruse geneetilise testimise seadme, millega oleks näiteks haiglates või apteekides võimalik määrata, kas uuritaval on üks või teine põletik. Dr. Paul Debenhami sõnul võimaldab seade uurida DNA-d sülje-, vere- ja uriiniproovist ning annab vastuse 15-25 minutiga. Koostöös firmaga Agile Technologies valmistatakse seadme prototüüpi, mis võib pärast kliiniliste katsete õnnestumisi juba järgmisel aastal turule jõuda. Umbes 4000 naela maksev seade võimaldaks avastada infektsioone või viiruste teatud tüvesid ja määrata geneetilisi iseärasusi, mille abil on võimalik hinnata ravimi võimalikku mõju organismile.

Miniature Genetic Test Set to Give Quick Results (Reuters), 13.09.02
Bringing the genetic lab to you (BBC), 13.09.02

USA seadusandjad arutlevad geneetilise diskrimineerimise üle
Geneetilist diskrimineerimist keelavad sätted võivad osutuda kahjulikeks, väideti Ameerika Esindajatekojas toimunud istungil. Teiselt poolt nõuavad seaduse toetajad olemasoleva regulatsiooni täiendamist. Komisjoni istungil tunnistajana osalenud kindlustusteenust osutava firma Aetna juht dr. John Rowe soovib, et seadus eristaks erinevat tüüpi geneetilist informatsiooni, eelkõige tulevikku ennustavat infot kirjeldavast (näiteks veretüüp). Rowe soovitas seadusandjatel lubada kindlustajatel koguda ennustamist võimaldavat informatsiooni, sest see võimaldaks pakkuda kõrgema haigusriskiga inimestele paindlikumaid teenuseid. Sama meelt oli Tom Miller (Cato Instituut), kes leidis, et inimesed jätavad geenitestide andmeid avaldamata jättes endast avalikkusele moondatud pildi, sh näiteks esitades kindlustajale või tööandjale moonutatud andmeid.

US Debates Necessity of Genetic Discrimination Law (Reuters Health), 13.09.02

Teadlased pärssisid geenid, mis põhjustavad emakakaelavähki
Briti teadlased teatasid, et neil õnnestus välja lülitada inimese papiloomi viiruse geen, mis põhjustab emakakaelavähki. Yorki Ülikooli uurimisrühm teatas, et tehnoloogia võimaldab valikuliselt pärssida homoloogilised geenid ja eemaldada kõik emakakaelavähi rakud, sealjuures kahjustamata terveid rakke. Tegemist on esmakordse teatega, kus RNA interferents suudab viiruse geeni tuumori rakus välja lülitada, muutes need kahjutuks. Enam kui 90% emakakaelavähi juhtumite korral esineb papiloomi viirus ning kontrollimatut rakkude paljunemist reguleerivad viiruse geenid E6 ja E7.

UK researchers switch off genes that trigger cervical cancer (BMJ), 14.09.02