SA Eesti Geenikeskus - genomics.ee SA Geenikeskus otsib ülevaate koostamiseks toetajaid - kirjutage või helistage

Geenitehnoloogia Goorum 2002 - Personaalne meditsiin: müüt või tegelikkus arutleb personaalse meditsiini tuleviku üle alanud sajandil. 17 kõrgetasemelist ettekannet kahel päeval, kõneldakse personaalsest meditsiinist, geenivaramu projektist, ravimite väljatöötamisest, rinnavähi-, migreeni- ja silmahaiguste geneetikast, bioeetikast jpm. Teiste seas esinevad Dr. Michael D. Caldwell (Ameerika), Prof. Detlev Ganten (Saksamaa), Prof. Mark Lathrop (Prantsusmaa), Prof. Leena Peltonen (Ameerika), Prof. Mathias Uhlen (Rootsi), Dr. David Wang (Ameerika)

Registreeri juba täna! On-line registreerimiseks klõpsa järgmisele lingile: http://www.geneforum.ee/2002/index.php?lang=est&name=form&sub=1

Biotehnoloogia rahvusvahelises meedias 2002 - 33. nädal (12.08-18.08)

Geenimutatsioon kutsub esile leukeemia Downi sündroomiga lastel
DNA järjestus võimaldab eristada puhta veini võltsitust
Muundatud A Hepatiit viirus suudab taastada nakkusohu
Uus vähi arenguga seostatav geen
8 miljonit dollarit lammaste geneetika uurimiseks
Lõviosa diagnostika turust haaravad vastuvõtlikkust hindavad testid
Leiti esimene kõnevõimet kontrolliv geen
Venteri mittetulundusühingud toetavad genoomika arengut
Kunstlikult loodud lihased
Paavst mõistis hukka geneetilise manipuleerimise

Geenimutatsioon kutsub esile leukeemia Downi sündroomiga lastel
Chicago Ülikooli teadlased on identifitseerinud geenimutatsiooni, mis põhjustab Downi sündroomiga lastel leukeemiat. Hinnanguliselt esineb Downi sündroomiga lastel leukeemia 10 kuni 20 korda tavalisest suurema tõenäosusega. Haiguse kõige levinum vorm on AMKL (acute megakaryoblastic leukemia), mis on mitte Downi sündroomiga lastel äärmiselt haruldane. Kõrgendatud haigusriski põhjustab kolme 21. kromosoomi koopia olemasolu. Ajakirjas Nature Genetics avaldatud uurimuses leiti, et kõigil kuuel vaadeldud Downi sündroomiga AKML patsiendil oli mutatsioon geenis GATA1, mis põhjustab ebanormaalse valgu tootmise.
Deciphering Leukemia in Children with Down Syndrome (HealthScoutNews) 12.08.02

DNA järjestus võimaldab eristada puhta veini võltsitust
Prantsuse teadlased väidavad, et suudavad DNA järjestuse alusel eristada puhast kvaliteetveini segatud veinist. Kuigi Prantsusmaa Riikliku Põllumajandusuuringute Rahvusliku Instituudi (INRA) avastus ei tähenda, et teadlased suudaksid veini koostises kindlaks teha iga viinamarjasordi protsentuaalse sisalduse, suudavad nad siiski öelda, kas vein on segatud või mitte. Näiteks on võimalik kontrollida kas etiketil näidatud veinis sisaldub ka teisi sorte. Hetkel on teadlased suutnud identifitseerida umbes 600 viinamarjapuu geneetilise koodi. Veinitööstuses kasutatakse neist ainult umbes 200 sorti. Teadlaste töö omab erilist tähtsust Prantsusmaa jaoks, kus veinitööstuse käive ulatub aastas 9 miljardi euroni. Ainuüksi eelmisel aastal korraldati Prantsusmaal 26 700 reidi võimalike pettuste avastamiseks. Järelevalvet teostava asutuse esindaja hinnangul on hetkel veini päritolu võltsimine suhteliselt lihtne, sest pole olemas testi, mis eristaks õiget veini võltsitust.
Scientists Map Genetic Code of Wine (AP), 13.08.02

Muundatud A Hepatiit viirus suudab taastada nakkusohu
Teadlased on identifitseerinud geenid, mis muudavad A Hepatiit viiruse ohtlikuks. Ameerika Riikliku Allergia ja Nakkushaiguste Instituudi teadlased avastasid, et kahjutuks tehtud viirus suudab kiiresti taastada oma loomuliku nakkusohtliku vormi. See võib tähendada, et viiruse vastu on raske leida toimivat vaktsiini. Uurimuse käigus identifitseeriti kaks geeni (2C ja VP1/2A), mille modifitseerimise abil muudeti viirus ohutuks, et seda saaks vaktsiinina kasutada. Seejärel süstiti kahjutuks tehtud viirus ahvidele, kus taastus selle nakkusohtlik vorm. Kuigi ahvid ei haigestunud, ilmnesid nakkusohu sümptomid. Ajakirjas Journal of Virology ilmuvas artiklis rõhutab uurimuse üks autoreid Suzanne Emerson, et sanitaartingimuste paranedes suureneb ka vajadus odava ja töökindla A Hepatiidi vaktsiini järele. Siiani nakatuvad arengumaade elanikest suur osa viirusesse, mis levib roiskunud toidu ja vee kaudu, juba lapseeas, saades edasiseks eluks vajaliku immuunsuse. Kuigi sanitaartingimuste paranedes nakatumine lapseeas väheneb, säilib oht, sest täiskasvanueas avaldab viirus palju laastavamat toimet.
Genes Found That Make Hepatitis A Virulent (HealthScoutNews), 13.08.02

Uus vähi arenguga seostatav geen
Iisraeli teadlased on identifitseerinud melanoomi ja käärsoolevähi arenguga seotud geeni. Weizmanni Instituudi teadlased leidsid, et tavaliselt närvirakkudes toimiv geen Nr-CAM, võib teistes rakkudes liigse aktiivsuse korral aidata kaasa vähi arengule. Ajakirjas Genes and Development kirjeldatud uurimuses näidatakse, et geeni Nr-CAM ekspressioon hiire fibroblasti rakkudes põhjustab rakukultuuri kiire paljunemise. Uurimuse kohaselt on geen väga aktiivne nii inimese melanoomi kui ka käärsoolevähi rakkudes.

Cancer Gene Uncovered (HealthScoutNews), 14.08.02

8 miljonit dollarit lammaste geneetika uurimiseks
Austraalia üks suuremaid kariloomade kaubandusorganisatsioone eraldas ligikaudu 8 miljonit dollarit lamba genoomika projektile. Viiele aastale kavandatud projekti raames otsitakse geneetilisi markereid lihasmassi soodustamiseks ning parasiitide ja haiguskindluse tõstmiseks. Projekti käigus otsitakse koostööpartnereid nii Ameerikast, Uus-Meremaalt kui ka Euroopast. Projekti finantseerimist toetab ka Austraalia valitsus.
Australians Pledge $8 Million for Sheep Genomics (GenomeWeb), 14.08.02

Lõviosa diagnostika turust haaravad vastuvõtlikkust hindavad testid
Haigusele vastuvõtlikkust hindavad testid moodustavad hinnanguliselt umbes kolmandiku kogu genoomika-alase diagnostika turumahust. Firma Decision Resources avaldatud raportis leitakse, et haigusele vastuvõtlikkust, prognoosivad ja jälgivad testid peaksid käesoleval aastale eelmise aasta 71 mln dollari asemel koguma 115 mln. Hetkel on suurimad diagnostikatootedete pakkujad firmad Affymetrix, Cepheid, DNA Sciences, Myriad Genetics, Nanogen, ja Third Wave Technologies.
Susceptibility Tests Will Generate One-Third of Genomic-Diagnostics Revenue (GenomeWeb), 14.08.02

Leiti esimene kõnevõimet kontrolliv geen
Väiksed muutused ühes geenis võivad selgitada, miks inimesed saavad rääkida, kuid hiired ja ahvid mitte. Teadlased on avastanud ühe eeldatavasti paljudest kõnevõimet kontrollivatest geenidest. Eelmisel aastal identifitseeriti geen FOXP2, mis on seotud inimese kõnega. Perekondades, kus leidus geeni FOXP2 mutatsioone, ilmnes mitmesuguseid kõnedefekte. Max Plancki Evolutsioonilise Antropoloogia Instituudi geneetik Wolfgang Enard rõhutas, et kuigi identifitseeritud geenil on oluline roll, mõjutavad kõnevõimet kindlasti mitmed teised geenid, sest tegemist on äärmiselt keeruka mehhanismiga. Enard selgitas, et juhul kui inimesel on vaid üks geeni FOXP2 normaalselt funktsioneeriv koopia, siis kaasnevad sellega kindlasti häired kõnes ja näoliigutustes.
Tänaseks on Saksa ja Briti teadlased uurinud geeni olemasolu ka shimpansil, gorillal, orangutangil, reesusahvil ja hiirel ning võrreldud tulemusi inimestega. Võrreldes vaatlusaluste loomadega on inimesel geeni FOXP2 järjestuses kaks erinevust. Teadlased arvavad, et geenijärjestuse erinevused võivad kontrollida näo piirkonna lihaste ja seega lõualuu liigutusi ning seetõttu mõjutada inimese kõnelemise võimet.
Geen on vaadeldud loomadel ja inimestel väga sarnane. Aastatuhandeid kestnud evolutsiooni käigus on see muutunud tähelepanuväärselt vähe. Teadlased pakuvad ajakirjas Nature avaldatud uurimuses, et kõnelemist võimaldav geenivariant võis esile kerkida umbes 120 kuni 200 tuhande aasta eest - moodsa inimese eeldatava kujunemise ajal. Sealjuures arvatakse, et kõne võis olla inimeste ekspansiooni soodustav faktor. Uurimuse kaasautor Simon Fisheri (Wellcome Trusti Inimese Geneetika Keskus, Oxfordi Ülikool) idee kohaselt andis kõnevõime osale inimestest eelise, sest nad olid suutelised selgemalt suhtlema.

Molecular evolution of FOXP2, a gene involved in speech and language (Nature)
Apes Lack Gene for Speech, Study Finds (Reuters), 14.08.02

Venteri mittetulundusühingud toetavad genoomika arengut
Inimese genoomi järjestanud firma Celera Genomics endise juhi Graig Venteri asutatud kolm mittetulundusühingut (Institute for Genomic Research, Center for the Advancement of Genomics, Institute for Biological Energy Alternatives) teatasid ühiselt, et planeerivad luua uue genoomi järjestamise keskuse, mille eesmärgiks oleks arendada genoomi uurimise tehnoloogiaid ja tõhustada innovatsiooni. Sealjuures on eesmärgiks seatud ühe genoomi järjestamiseks kuluva aja kärpimist minimaalseks ehk protsessi lühendamist kuudelt ja aastatelt minutite või tundideni. Hetkel veel nimetu keskus peaks välja töötama järjestamise metoodika, mis võimaldaks vähendada kulutusi ühe genoomi järjestamiseks 2 000 kuni 3 000 dollarini. Venter tunnistab, et nimetatud eesmärgi saavutamiseks võib kuluda kümmekond aastat. Järgnevatel aastatel lubab Venter genoomi järjestamise tehnoloogia optimiseerimisele kulutada vähemalt 20 miljonit dollarit aastas.
New Venter Center Will Likely Be a Boon for Overall Genome Sequencing (GenomeWeb), 16.08.02
Science: Genome Pioneer Will Start Center of His Own (NYT), 15.08.02

Kunstlikult loodud lihased
Jaapani teadlased on lihasest eraldatud valkudest ehitanud kunstliku lihase mudeli. Sapporo Ülikooli teadlased loodavad, et tehnoloogiat on võimalik rakendada kunstlikes jäsemetes, sest immuunsüsteem võiks aktsepteerida organismist pärinevat materjali. Yoshihito Osada uurimisrühm kasutas lihaste komponente, müosiin ja aktiin geele, mis toimisid loomulikul moel ka kunstlikes tingimustes.

Building up some muscle (Nature Science Update), 16.08.02

Paavst mõistis hukka geneetilise manipuleerimise
Rooma paavst Johannes Paulus II hoiatas Kraakovis peetud avaõhu missal geneetilise manipuleerimise kuritarvituste eest. Tema pühadus, 82-aastane paavst selgitas, et inimesed "elavad tihti nagu jumalat polekski olemas ja isegi tunnevad end jumalana." Ligi kaks miljonit inimest kuulas paavsti hukkamõistu inimeste üle kes geneetilise manipuleerimisega üritavad sekkuda inimese elu kulgemisse.
Pope attacks 'genetic abuse of life' (BBC) 18.08.02